26-06-06

De pers in Vlaanderen

Deze maand in het dubbele zomernummer:

 

AchterhetNieuws

onafhankelijk magazine over media

 

Boordevol

- sensationele achtergrondverhalen,

- diepgaande analyses

- vlijmscherpe commentaren

op wat de voorbije maand gebeurde in medialand

 

U heeft toch ook al een abonnement?

Kijk anders vlug op www.achterhetnieuws.be

(ook losse nummers verkrijgbaar)

 

Inhoud van de editie die verschijnt op 30 juni 2006

 

 

PRINTMEDIA

 

Kloontje komt om z'n boontje

(door Luc van Balberghe)

 

Het Laatste Nieuws 'bewerkte' een foto van de Mars van de Hoop. Tot in het buitenland toe escaleerde op het internet de aanklacht van vervalsing en nieuwsmanipulatie. Wij huilden niet mee met de wolven in het bos, maar interviewden hoofdredacteur Paul Daenen.

Maar waarom publiceerde de krant daags na ons interview een totaal andere, en ongeloofwaardige, verklaring?

 

Dit doet de deur dicht!
(door Luc van Balberghe)

 

Het maandblad Royals drukt een verslag af van een prinselijk bezoek aan Rusland, dat pas de week na publicatie plaatsheeft. Het is trouwens niet de eerste leugen. De hoofdredacteur betreurt niet het laakbare, journalistieke bedrog, maar vindt het alleen vervelend dat het uitlekte. Waarom stuurt de uitgever hem niet de laan uit? Waarom doekt de uitgever het hele, ongeloofwaardige blad niet op?

 

Nieuwe crisis bij Libé

(door Guy Freiermuth)

 

20 miljoen euro stopte de nieuwe eigenaar van het Franse Libération in de noodlijdende krant. Het geld werd echter niet gebruikt om te vernieuwen, maar om putten te delgen. Het vertrouwen in medestichter en boegbeeld Serge July is sindsdien helemaal zoek.

 

Moeilijke tijden voor jongerenmagazines

(door Hans Sterkendries)

 

Tien jaar geleden verkocht Joepie dubbel zoveel exemplaren als vandaag. Stripmagazines verdwenen, Donald Duck komt niet van de grond... De grote concurrentie van gratis bladen, een andere vrijetijdsinvulling en andere manieren om zakgeld te besteden bij jongeren zijn de oorzaken dat jongerenmagazines het moeilijk hebben. Toch lezen die jongeren nog. Maar wat? Een diepgaande analyse van deze sector.

 

 

VOOR DE VUIST

 

De vrienden van de VRIND

(door prof. dr. Frank Thevissen)

 

Als gastauteur in AchterhetNieuws bespreekt deze specialist politieke marketing van de VUB zeer kritisch de te volgzame berichtgeving over de VRIND-indicatoren in De Morgen.

 

Citaat: "Nooit gedacht dat er na de val van de Berlijnse muur nog statistieken zouden worden verspreid die zo snel en adequaat komaf maken met samenlevingsproblemen zonder dat dergelijke dogmatische conclusies genadeloos worden ontmaskerd."

 

 

MEDIARECHT

 

Nieuwsblogs krijgen meer erkenning

(door Luc van Balberghe)

 

De wet op de bescherming van het journalistieke bronnengeheim werd door het Arbritragehof uitgebreid. Ook niet bezoldigde journalisten of mensen die slechts uitzonderlijk een journalistieke prestatie leveren, kunnen er nu van genieten. De wet geldt eveneens voor nieuwsblogs op het internet.

 

 

AV-MEDIA

 

NIEUWE RUBRIEK: vrouwen onder elkaar!
 
Phara de Aguirre

(door Sofie Merckx)

 

Vanaf dit nummer laten we vrouwelijke coryfeeën uit de perswereld hun visie geven op hun carrière en de sector in het algemeen. Zij worden geïnterviewd door onze medewerkster Sofie Merckx. Phara de Aguirre, die nieuwe tv-plannen smeedt na TerZake, bijt de spits af. Brengt haar onverwachte ziekte deze plannen in het gedrang?

 

Digitaal kabaal

(door Walter Ego)

 

Zowel de openbare als de commerciële omroepen trachten de kijkers te verleiden met digitale kanalen. Hoever staan de zenders ermee en hoe gratis is gratis? De kijker zal het gelag betalen voor weinig meerwaarde. Digitalisering komt vooral ten goede aan de marketing.

 

NachtMary

(door Christine Rombauts)

 

De krachtmeting tussen Tony Mary en Geert Bourgeois gaat ongenadig door. Aast Tony Mary op een gouden handdruk van 600.000 euro? Of is dit de nieuwe VRT-soap die Thuis naar de kroon moet steken?

 

 

NIEUWE MEDIA

 

'IT Professional' professioneel?

(door Kris Pattyn)

 

IT Professional is het vijfde vaktijdschrift van uitgeverij Minoc. Het verschijnt veertiendaags voor iedereen die beroepshalve met informatietechnologie bezig is. Het wordt gratis verspreid onder 18.000 geïnteresseerden. Of die er iets aan zullen hebben? Het blad lijkt veeleer een vehikel voor betaalde advertenties uit de sector dan echt informatief.

 

De middagverse krant

(door Kris Pattyn)

 

De Nederlandse Volkskrant brengt elke dag om 16.00 uur stipt een heuse internetkrant uit met het actuele nieuws tussen de ochtend- en de avondeditie. Je kan ze op kantoor printen en lezen op de trein naar huis.

 

 

JAN VAN AN

 

Media morgen

(door Jan Lamers)

 

Citaat: "Wat (de kranten) het meest hindert, is hun toenemende ongeloofwaardigheid. Censuur, zelfcensuur en ideologische verblinding leiden tot een journalistieke praktijk waarbij respect voor de waarheid slechts een marginale consideratie is geworden. De semantische manipulatie door politici en woordvoerders wordt niet doorprikt, maar klakkeloos overgenomen."

 

 

OOK NOG:

 

Patrick De Witte, Henri Vellut, Paul Jamin, Alidor, Pan, Père Ubu, Roularta Media Group, Freya Van den Bossche, Koen Meulenaere, Rik Van Cauwelaert, Knack-Magazine, Siegfried Bracke, Greet Op de Beeck, Alain Coninckx, Frieda Van Wijck, Tony Mary, Guy Peeters, Geert Bourgeois, Annelies Beck, Yves Desmet, Guy Polspoel, Goedele Liekens, Johan Vande Lanotte, Dirk Van den Bossche, Sandra De Preter, Christian Van Thillo, Bertelsmann, Albert Frère, L'Echo, Wim Desmet, De Volkskrant, Vitaya, Kanaal Z, Rudy Daems, Walter Pauli, Jean-Claude Van Cauwenberghe, Luc Rademakers, Joepie, Tinne Marant, enz....

 

 

 Wie AN onrechtmatig doorstuurt is een dief, wie het ontvangt een heler          

 

 

Neem vandaag nog een abonnement.

 

Nooit zal nieuws voor u nog hetzelfde zijn.

 

AchterhetNieuws is niet schatplichtig aan een subsidiërende overheid of betalende adverteerders. Als een vrije pers u lief is, stuur uw exemplaar dan niet door, maar verwijs al uw vrienden naar de  webstek www.achterhetnieuws.be en spoor hen aan, zich eveneens te abonneren.

 

15:39 Gepost door Luc van Balberghe | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-06-06

Kijk morgen niét naar VRT-één!!

Kijk morgen niét naar VRT-één!

 

Omdat Koning Albert alweer een jaartje bejaarder wordt, meent de VRT aan de Vlaamse bevolking een portret te moeten ‘aanbieden’ van koningin Paola.

 

Buiten enkele, aan hersenverkalking lijdende en in het gelid lopende zombies die met evenveel gemak met een tricoloortje staan te wuiven als de rechtervuist in de lucht steken zolang ze zich maar vertederd voelen door de afbeelding op een blikken koekjesdoos, heeft niemand behoefte aan dit soort programma’s.

 

De VRT dient met haar ‘geschenk aan de kijkers’ alleen maar haar positie binnen het establishment, maar verloochtent eigenlijk op een verachtelijke manier haar doelgroep, die tegelijk haar sponsor is.

 

Journalist Jan Becaus is voor de ‘reportage’ met een hele cameraploeg naar Italië getrokken. Niet om de oude, wat verzuurde vrouw die haar hele leven uit de hand van de Vlaming heeft gegeten zonder dat die ooit een hoge pet over haar heeft opgehad, te interviewen. Want dat mag niet met een lid van de koninklijke familie.

 

Wel, om opnamen te maken van gesprekken die ze voert met Jan Hoet  en met enkele van haar vriendinnen.

 

Het geouwehoer over koetjes en kalfjes met haar vriendinnen is natuurlijk een communautaire misleiding: ze spreken Italiaans. Zo kan de propagandafilm ook op de RTBf worden uitgezonden en zal niemand vaststellen dat ze na 48 jaar nog steeds geen van beide landstalen foutloos spreekt.

 

Wat Jan Beaus niet mag, mag Jan Hoet mag wel: ongegeneerd met haar converseren. Zelfs Eddy Wally zou dat mogen en wellicht ook kunnen. Een beroepsjournalist mag dat niet. Van discriminatie gesproken!

 

De keuze van Hoet is niet toevallig. Hij is immers de zelfbenoemde kunstpaus. En als ze, ondanks het zoveel geprezen zuiderse temperament, dan toch faalde als boeiende echtgenote die haar man niet aan de haard en het echtelijke bed kon binden, dan kan ze maar beter de uiterlijke schijn opbouwen van heel erg cultureel geïnteresseerd te zijn. Al zal een zoldering vol scarabees (de heilige kever uit het Egyptische dodenrijk) de echt kunstminnende Vlaming alleen maar triest doen meesmuilen.

 

Misschien moeten we vandaag maar eens met z’n allen een e-mailcampagne opzetten en al onze vrienden en kennissen uit ons adresboek vragen dat ze morgen niét naar VRT-één kijken.

 

Alleen een beschamend laag kijkcijfer kan de VRT-bonzen duidelijk maken dat niemand behoefte heeft aan dit soort gemanipuleerde volksverlakkerij waar geen zinnig mens intrapt. We hebben er geen behoefte aan en we hebben nog minder zin om hiervoor journalisten, cameramensen, geluidstechnici en zendtijd te betalen.

 

Laken kost zo al genoeg.

 

ZIE OOK: WWW.VRIJVANZEGEL.BE

 

16:33 Gepost door Luc van Balberghe | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |