20-02-06

Het wiel opnieuw uitvinden

Het wiel opnieuw uitvinden

 

Als de wereld stilstaat, moeten we gewoon het wiel heruitvinden om er opnieuw beweging in te krijgen. Zo simpel is dat.

 

Jean-Marie De Decker spreekt over Ministers van Immobiliteit, want hoe meer er elkaar opvolgen, hoe langer de files worden. Hoe meer er gesleuteld wordt aan het verkeer, hoe stijver we stil staan.

 

Er moeten dus meer wegen bijkomen. Maar er moet ook nog woon-, werk-, landbouw- en recreatiegebied overblijven in dit kleine landje. De hoeveelheid beton, die Minister van Openbare Werken Jos De Saeger destijds liet storten in Vlaanderen, is echt wel het maximum.

 

De Decker heeft nochtans een eenvoudige oplossing: wegen op pootjes. Boven elke autobaan komt er een andere. Je rijdt dan niet meer over twee of drie baanvakken in dezelfde richting, maar over vier of zes. Kortom, een verdieping die de capaciteit verdubbelt.

 

De senator heeft zelf berekend hoeveel zo’n stukje bouwkunde per strekkende kilometer kan kosten. Het is afschuwelijk duur, maar op middellange termijn spaar je dat terug uit, want een vrachtwagen die een uur in een file aanschuift, kost ook onzedig veel geld.

 

Het zal nog niet voor morgen zijn dat we in ons land over dubbeldelkautostrades beschikken. Misschien zullen ze er nooit zijn, maar het is goed te durven dromen om tot een realistische oplossing te komen.

 

Vera Dua droomt niet. Die verwerpt gewoon elk innoverend idee. Zij heeft natuurlijk gemakkelijk praten. Ze bindt rolschaatsen aan en skeelert onder het chassis van een vrachtwagen door… Als we het groene gedachtegoed volgen, dan zouden we onze klok moeten stilzetten om tijd te sparen.

 

Misschien is er een andere oplossing. Ze komt niet van een gespecialiseerd studiebureau, ze is niet politiek of economisch geinspireerd, ze is niet het resultaat van een denktank die bestaat uit deskundigen en dure consultants. Ik heb ze drie minuten geleden bedacht.

 

Deze oplossing kan files inkorten en de verkeersveiligheid verhogen. Al lijkt ze te simpel om mogelijk te zijn, ik verzeker je dat ze werkt.

 

Bovendien is ze spotgoedkoop in verhouding tot gelijk welke andere oplossing en zelfs in vergelijking met het economische verlies dat nu elke dag opgetekend wordt.

 

Om ze uit te werken zijn er geen grote bouwkundige werken nodig, moeten er geen banen aangelegd en geen op- of afritten verlegd worden. De enige ingreep is het herschilderen van enkele lijnen en het verplaatsen van enkele verkeersborden.

 

Want wat is de oplossing dan? Wel, we blijven gewoon rechts rijden zoals nu, maar we gaan dat doen op de baanvakken die links van de middenberm liggen. Het gevolg is dat de op- en afritten ook links liggen. De pechstrook wordt het rechter baanvak, het linker wordt de pech- en invoegstrook. Opritten worden afritten en omgekeerd.

 

Omdat het verkeer reglementair op het rechtse baanvak moet rijden en op het middelste inhalen, wordt in- en uitvoegen spotgemakkelijk. Het is toch waanzin, dat om de paar kilometer een wagen moet uitwijken of vertragen, om invoegend verkeer van de oprit te laten ritsen, zoals nu!

 

Vrachtwagens kunnen ongehinderd op hun rechterbaanvak blijven rijden. Er zullen veel minder ongevallen gebeuren. Voor de rest moet iedereen zich inzake snelheid, inhalen en voorbij steken, baanvak kiezen, enz… aan het verkeersreglement houden, maar dat is nu ook het geval.

 

Als we er even over doordenken, zijn er nog veel meer voordelen aan verbonden en eventuele obstakels kunnen beslist worden opgelost.

 

Te eenvoudig? Omdat er nooit iemand eerder aan gedacht heeft? Omdat er zoveel verkeersdeskundigen dagelijks met het mobiliteitsprobleem bezig zijn en er nooit opkwamen?  Omdat ik maar een eenvoudige volksjongen ben en denk het wiel opnieuw te hebben uitgevonden?

 

Misschien is het wel eens het onderzoeken waard. Toen 4.500 jaar geleden iemand voorstelde om een ronde boomstam te gebruiken om zware voorwerpen te verplaatsen in plaats van platte sleeën voort te sleuren, waarvoor een egale ondergrond onmisbaar was, werd hij ook uitgelachen.

 

Maar hij had wel het wiel uitgevonden.

 

P.S. Minister Katleen Van Brempt mag de pluim van mijn idee op haar schuddebollend hoedje steken. Zolang ze de innovatiepremie maar op mijn rekening stort…

19:49 Gepost door Luc van Balberghe | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Ah, ideeën? Niet dat uw idee niet innovatief is, maar ik heb een beter. Iets duurder misschien, en het vereist een serieus engagement van overheid en burgers, maar op lange termijn heeft het nog veel meer voordelen:

http://www.argo.ce.unipr.it/ARGO/english/

Oftewel: automatisch persoonlijk vervoer. Vervang de chauffeur door een computer en er kunnen gemakkelijk tien keer meer auto's op de weg tegen dezelfde snelheid als we vandaag op een lege autosnelweg kunnen scheuren.

Vreemd genoeg was het ARGO-project bijna tien jaar geleden al zo goed als zover: ze wisten een doodgewone personenauto 1.000 mijl (mille miglia) op automaat tussen het gewone verkeer te laten laveren -- en we hebben het hier over het /Italiaanse/ verkeer! Kijk vooral naar de video's die op de website staan, en vergeet niet (met schotelogen) na te lezen wat voor hard- en software er (slechts) nodig was.

Waarom is eigenlijk alles wat we daarvan nog gehoord hebben een domme gadget van Citroën om de chauffeur te verwittigen dat de auto niet meer tussen de streepjes rijdt?

Gepost door: Karel Jansens | 21-02-06

De commentaren zijn gesloten.