04-12-05

'Nieuws' voor geld

‘Nieuws’ voor geld

 

Het Pentagon heeft toegegeven dat het geld betaalde aan Iraakse media om positief te berichten over de Amerikaanse aanwezigheid in dat land. Het geeft tevens toe, dat het daarme ‘over de schreef ging’.

 

Als je lezers of tv-kijkers 1 keer bewust bedriegt met valse nieuwsberichten, dan geloven ze daarna niets meer. Kijk maar naar de uitslag van onze minipoll (Zie “Welke krant vindt u geloofwaardig?” op 24/11/2005 op deze blog, Vrij van Zegel). Want bij ons is het niet beter. Ook hier betaalt de overheid redacties om gemanipuleerde berichten de wereld in te sturen onder de noemer ‘nieuws’ (Zie “De immorele bedriegers” op 19/10/2005 op deze blog, Vrij van Zegel).

 

Voor 1 keertje is het goed dat een minister eens geen budgettaire ruimte meer heeft! De regionale tv-zenders hebben namelijk aan minister Marino Keulen voorgesteld om (uiteraard gesubsidieerd), uitzendingen te verzorgen die allochtonen Nederlands leren en het hen gemakkelijker maken om zich in te burgeren. De minister vindt het een goed idee maar heeft geen geld.

 

De minister vergist zich trouwens. Het is géén goed idee!

 

Om te beginnen kijken allochtonen niet naar een regionale zender en zijn ze helemaal niet geïnteresseerd om zich in te burgeren. Daarenboven is het helemaal niet de taak van een regionale zender om zich hiermee bezig te houden.

 

Regionale tv-zenders maken nieuwsprogramma’s van een half uur, over de gebeurtenissen in hun decretaal afgebakend zendgebied. Dit programma zenden ze in een gesloten lussysteem steeds opnieuw uit. De volgende dag wordt het vervangen door een actueler programma.

 

Wat zien we in de praktijk? Het half uur wordt gevuld met nieuws van het provinciebestuur, propaganda van de aanwervingsdienst van het leger, verkiezingspropaganda van bepaalde gemeentebesturen, van een overheidsadminsitratie, van een privé-uitgeverij die doe-het-zelflectuur uitgeeft, van een plaatselijke brasserie die in een ‘gezellig kader’ aan haar gasten ‘overheerlijke snacks’ serveert, een gekleurd praatprogramma dat geleid wordt door de partijvazal bij die zender, de obligate berichten van de bestuursleden die afkomstig zijn uit o.a. de culturele en de ondernemingswereld, enz...

 

Dit alles gebeurt tegen fikse betaling en de zenders zijn dan nog niet eens te beroerd om voor deze propaganda zelfs erkende beroepsjournalisten in te schakelen.

 

Het eigenlijke, regionale nieuws beperkt zich meestal tot het schieten van plaatjes bij wat die ochtend op de regionale pagina’s van de kranten stond, zonder toegevoegde waarde, zonder bijkomende evoluties, zonder diepgang, zonder kritische vragen. Het regionale nieuws is veelal een lastige kapstok die zo’n zender nu eenmaal nodig heeft om met publireportages een omzetcijfer te kunnen realiseren.

 

Want alle ‘weeskinderen’ krijgen er onderdak, tegen uiteraard een fikse betaling. Dat is ook nodig, want de reclame-inkomsten van de zender volstaan niet om de werking mogelijk te maken. Zonder deze ‘steun’ zou elke zender zwaar verlieslatend zijn, zoals de meeste dat trouwens nu ook nog zijn.

 

En dan nog aan volksopvoeding gaan doen met taallessen en inburgeringscursussen? Straks blijft er helemaal geen tijd meer over voor regionaal nieuws.

 

Een goede raad: begin eens met vooral sterke regionale nieuwsprogramma’s te maken, vergeet de camjo’s en de copycats, schaf de multimediale medewerkers (die zowel voor de krant, de vrije radio, de webstek als voor de regionale zender hetzelfde bericht vier keer herwerken) gewoon af. Maak goeie televisie zonder kruideniersmentaliteit. Je kan niet voor iedereen goed doen, dus durf ook al eens een schop uitdelen of een wantoestand aan de kaak stellen. Neem journalisten met een speurneus in dienst en betaal die mensen dan ook behoorlijk. Zorg dat de kijkers aan hun scherm kleven. Zorg dat je na de uitzending over de tongen rolt.

 

En als ‘de politiek’ dan dreigt met subsidies in te trekken, wel dat ze die subsidies dan in hun gat steken. Want voor een regionale zender van dàt niveau zullen de adverteerders staan aan te schuiven, zonder redactionele eisen te stellen.

 

Adverteerders laten zich niet lijmen met ‘bemoedigende kijkcijfers’ die op de meest doorzichtige wijze kunnen gemanipuleerd worden. Die voelen zich geroepen door kijkers die echt kijken!

 

En wanneer kijken ze? Als de uitzending geloofwaardig is en niet de zoveelste regeringsmededeling.


13:29 Gepost door Luc van Balberghe | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Nieuws’ voor geld Nagels met koppen!! Doe zo voort.

Gepost door: daniel | 05-12-05

Roger En ik ben juist een grote fan van al die Rogers, die het zelf beter doen.

Gepost door: Kees | 07-12-05

De commentaren zijn gesloten.