15-09-05

Ongeloofwaardige media

Skynet Quickpoll:

media zijn ongeloofwaardig

 

Bij de promotie van deze blog op haar voorpagina, koppelde de redactie van Skynet er een quickpoll aan over de geloofwaardigheid van de media.

 

Helaas verdwenen de vragen en de uitslagen voor ik ze kon noteren, maar misschien kan Skynet me het eindresultaat eens mailen? Ik herinner me in elk geval de grote lijnen.

 

De drie vragen kwamen neer op het volgende:

  1. Ik geloof alles wat de media brengen, wie mag je anders nog geloven?
  2. Ik raadpleeg verschillende bronnen
  3. Ik geloof er geen snars van. Ze liegen allemaal.

Van de 200 deelnemers, die elk 1 stem konden uitbrengen, bevestigde minder dan 10 procent de eerste vraag. Ongeveer 2/3 koos voor de tweede en meer dan 1/3 stemde op de laatste vraag.

 

Ik ben overtuigd van de relativiteit van marktonderzoeken en enquêtes. Ik geloof ook dat Skynet met deze quickpoll geen pretenties had en het eerder als een ludiek speeltje bedoelde. De vraagstelling is daarvoor ook niet gewiekst genoeg, want vraag 2 hoeft niet in tegenspraak te zijn met vraag 1. Wie blindelings gelooft, kan nog in verschillende media meer en uitgebreidere informatie zoeken. Bovendien weten we niets over de deelnemers: hun leeftijd, hun geslacht, hun geografische spreiding, hun beroep, hun opleidingsniveau,….

 

Eén conclusie kan wel zijn dat de 200 deelnemers erg bewuste deelnemers zijn. De vraagstelling was in de lay-out van de pagina niet extra benadrukt en er was niets mee te winnen of te verdienen.

 

De quickpoll is wetenschappelijk niet onderbouwd, maar geeft wel een tendens aan. Minder dan 10 procent die de media geloofwaardig vinden, moet uitgevers en journalisten ernstig aan het denken zetten.

 

Zowat tweederden die niet zomaar alles slikken en even verder kijken dan de voorgehouden slogans, is een positief teken voor het bewustzijn en de kritische ingesteldheid van de Vlaamse nieuwsconsument.

 

Dat echter meer dan een derde van de deelnemers vlakaf de media als leugenachtig beschouwt, moet te denken geven. Uit de conclusie dat de deelnemers kritische nieuwsconsumenten zijn, waar de grote respons op vraag 2 toe leidt, mogen we afleiden dat de reacties op vraag 3 niet gebaseerd zijn op een artikel uit Blik, Story of Dag Allemaal,… maar dat de deelnemers heel duidelijk televisiejournaals, zelfverklaarde kwaliteitskranten en uitzendingen voor ‘meerwaardezoekers’ bedoelen.

 

Het zal niemand verbazen, dat degenen die deze media creëren en dergelijke indruk bij het publiek achterlaten, deze quickpoll hautain zullen wegwuiven en overtuigd blijven van hun eigen gelijk.

 

Maar misschien kunnen marketeers, die de laatste tijd toch als deskundige redders-van-media-in-nood beschouwd worden, eens een uitgever aan het verstand brengen dat er een markt zit te wachten op een ‘goed’ blad.



11:13 Gepost door Luc van Balberghe | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

2/3 den laat ik nu toch een van die 200 deelnemers geweest zijn en behoren tot de 2/3 den...mag je gerust weten.
Fijn weer een goed stukje tekst gelezen te hebben.

Gepost door: annemie | 15-09-05

De commentaren zijn gesloten.