08-08-05

Eneco-toureluurs

Eneco-toureluurs

 

Sommigen zullen me wellicht een analfabete Neanderthaler vinden, maar ik heb om de dooie dood geen idee wat ‘Eneco’ betekent. Jij wel? Het schijnt de naam te zijn van een wielerwedstrijd. Iets zoals Parijs-Roubaix of Luik-Bastenaken-Luik? Komt Eneco van Eritrea-Nederokkerzeel-Copenhagen? ’t Zou me verwonderen. ’t Kan ook de naam van een sponsor zijn, maar die gooit zijn geld dan wel in ’t water, want nergens blijkt wat die Meneer Eneco eigenlijk verkoopt.

 

Is hij leverancier van erectieopwekkende middelen, ontwerper van zweetdoorlatend schoeisel of de zoveelste telefoonaanbieder die straks ook digitale televisie op de markt brengt waar geen hond aan geïnteresseerd is?

Ik weet het niet, niemand in mijn omgeving weet het, en eigenlijk zal het me een zorg zijn.

 

Wat ik wel weet, is waar die Eneco-tour vertrokken is. Weet jij dat? Wellicht niet. Al was die stad er razend fier over en dacht de plaatselijke schepen voor Sport en andere Lichaamsbeweging dat het startschot meteen een ongelooflijke publiciteit voor zijn stad zou betekenen en de toeristen volgende maanden zouden toestromen in Mechelen. Die schepen en zijn collega’s hebben zich al wel meer illusies gemaakt.

 

Buiten de mensen die op die dag in Mechelen moesten zijn en onmogelijk hun bestemming konden bereiken, herinnert zich niemand de naam van de stad. Tv-kijkend Vlaanderen keek naar rugnummers, want historische gebouwen kwamen niet in beeld. Aanwezige sportliefhebbers hadden hun eigen boterhammetjes en een thermosfles met koffie bij. Ze plaatsten zich in drommen voor de horecazaken, zodat de vaste klanten daar ook niet meer binnen konden.

De hele binnenstad was afgesloten, en dat in het midden van het toeristische seizoen. De voornaamste in- en uitvalswegen waren autovrij. Je kon de stad eigenlijk niet in- of uit. Handelaars in het centrum hadden hun winkel gesloten en zichzelf een onbetaalde vrije dag gegeven. De grote warenhuizen aan de rand van de stad bleven open, maar zagen nauwelijks klanten.

 

Waarom legt een schepen zijn hele stad een dag lam, terwijl aan de rand van zijn stad een groot sportpark met parkeerterreinen ligt waar renners zoveel rondjes kunnen draaien als ze willen? Citymarketing is echt iets anders dan het de eigen bevolking én de bezoekers lastig maken.

 

Dat de Eneco-tour bovendien nauwelijks een verbeterde kermiskoers is, werd gisteren nog bewezen in Wallonië. Het peloton reed gewoon een verkeerde richting uit, moest door de bereden politie worden ingehaald, gestopt en teruggevoerd voor een nieuwe start met de oorspronkelijke tijdsverschillen.

 

Als Eneco een bedrijf is dat even onprofessioneel georganiseerd is en even klantonvriendelijk is, dan wil ik er nooit mee te maken hebben.


09:13 Gepost door Luc van Balberghe | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.